Filmařina – časově, psychicky i technicky náročný koníček bude letos slavit. Půlstoletí v rámci federace železničářů - FISAIC. V roce 1965 se totiž konala první mezinárodní přehlídka a soutěž. Tehdy, v italské Veroně, 11 zemí představilo kolem 50 soutěžních snímků.


V letošním roce si francouzský zemský svaz FISAIC nenechal ujít příležitost, a tak v alsaském Obernai připravuje jubilejní ročník soutěže FISAIC v uvedeném oboru volnočasových aktivit železničářů.
Již účast v mezinárodní soutěži FISAIC patří k ocenění autorské tvorby. Není proto divu, že v posloupnosti klubových, oblastních, regionálních a zemských soutěžích se vytváří kolekce prací, která pak zemský svaz FISAIC reprezentuje před diváky a mezinárodní porotou. U Českého zemského svazu FISAIC je výběr prací do kolekce jednostupňový – jen na úrovni zemské soutěže. Koncem března se konala v České Třebové a byla spojena s „Memoriálem Pavla Roha" a udělením unikátní „Ceny poroty za námět". Třebovské akce obeslala téměř dvacítka autorů 33 videofilmy, které hodnotila tříčlenná porota vedená profesionálním režisérem Mgr. Ladislavem Munkem z Bratislavy.
Autoři či spoluautoři dokázali filmařsky ztvárnit široké tematické zaměření. Nejen železniční. V ní (kategorie A) dominovala práce autora Petra Davida z Meziměstí, který v patnácti minutách zachytil historické momenty z dějin železné dráhy a její přednosti před ostatními druhy dopravy. Nelze nepřipomenout edukativní charakter snímku. Současnost úzkorozchodné dráhy v Mladějově na Moravě působivými a netradičními záběry zachytil Zdeněk Sojka z Berouna.
K charakteristice dokumentů nejprve nutno konstatovat, že se autoři nebáli žádného námětu. Od popisného „zdokumentování" např. napoleonských slavností (Zdeněk Patzenhauer z Ústí nad Labem) přes akce místního rázu (např. „Jarní Berounské hrnčířské a řemeslné trhy" autora Zdeňka Sojky) až po historicky pojaté mezilidské vztahy („Film o filmu – Poslední propadne peklu" od manželů Kubátových z Čelákovic).
Filmy soutěžní kategorie C (jednominutové nebo animované snímky) vyžadují vtipný, různým národnostem srozumitelný námět. Tuto zásadu dobře zvládlo několik autorů, mezi nimi např. Jiřina Kramářová a Jarmila Šmídová titulem „Jak shodit?" nebo Petr Chmela a Jarmila Šmerhová s názvem „Blondýna."
Zvláštností letošní soutěže se staly snímky hrané nebo s libovolným námětem (kategorie D a E), neboť do ní autoři přihlásili více než třetinu prací. Tak např. zkušený filmař Petr Chmela z Přerova svým snímkem „Jak se hladí ryby" (E) přesvědčivě podal výpověď jednoho výpravčího, který, po ztrátě zdravotní způsobilosti podle drážních předpisů, transformoval svůj koníček – potápění – v zaměstnání. A tak divák může z podvodního tunelu pozorovat mazlení až lísání ryb s bývalým výpravčím. Pavel Tobola z Veselí nad Moravou nebo Jiří Rozumek s Vladimírem Přibylem svým „Kam spěcháš, člověče?" (E) nebo „Quo vadis?" (E) citlivou kamerou a působivým střihem zachytili chování člověka v přírodě. „Filmová škola" (D) nebo „Kouzelný náramek" (D) ústeckého autora Eduarda Pecha svojí dramaturgií a vtipem prokazují autorovu filmařskou vyspělost, která již zlatou medailí FISAIC byla oceněna (2013).
Soutěžní kategorie F (pro mladé autory do 25 roků) nebývá Českým zemským svazem FISAIC obsazována. Letošní ročník připravil překvapení. Kateřina Pavlišáková z Lázní Toušeň hororem „Já strach" ztvárnila duševno člověka a dramatem „To my jsme vrazi!" vztah německého ovčáka k člověku. Natočit tyto hrané snímky jistě vyžadovalo rozsáhlé promýšlení záběrů, jakož i střihu, aby celek umocňoval divákovy vjemy.
Zbývá dodat, že porota svoji cenu udělila titulu „Zahradní železnice Jánská" autora Zdeňka Sojky. Atraktivnější by mohl být např. titul „Jeden člověk", protože leitmotivem je jediný člověk, který zahradní železnici obsluhuje, udržuje a hrabalovsky jedná. Žel, technická kvalita snímku ho nedovolila zařadit do kolekce.
A výsledek zemské soutěže FISAIC? Porota do kolekce vybrala 17 snímků s tím, že některé z nich musí být podle připomínek upraveny. Český zemský svaz FISAIC se stal např. po Slovensku a Německu dalším členem FISAIC, který má kolekci sestavenu.
Lze si jen přát, aby autorské práce na mezinárodním svátku FISAIC získaly ohlas, který autorům zúročí jejich filmařskou práci.

Ivo Laníček, člen poroty a prezident mezinárodní Technické komise FISAIC